Hartowanie stali CrNiMo

Nie raz pewnie zetknęliśmy się z mieczem wkładanym do beczki z zimną wodą – czy to w grze komputerowej, czy to na filmie o tematyce historycznej. Jednak hartowanie stali to nie fantazja. Robili to już nasi przodkowie, by zwiększyć wytrzymałość i jakość wykonywanych przez siebie broni białych i narzędzi codziennego użytku.

Stal CrNiMo stworzona do hartowania

34CrNiMo6Być może powinienem zacząć od tego, jakie gatunki stali chromowo-niklowo-molibdenowej przystosowane są do hartowania. Oznaczamy ją znakami 36CrNiMo6 – Cr oznacza w tym przypadku chrom, Ni oznacza nikiel, a Mo – molibden. Właściwości chromu sprawiają że stal staje się bardziej nierdzewna, przy czym molibden nadaje jej większą odporność na wysokie temperatury i większą wytrzymałość. Na początku oczywiście wszystkie stale tego rodzaju są odpowiednio hartowane – te gatunki stali, jak już wspominałem zostały stworzone po to by móc je hartować – po czym już odpowiednio wzmocnionej stali używa się do produkcji części narażonych na największe ryzyko. Zarówno stal 34CrNiMo6, jak i jego odpowiedniki o podobnym składzie wyróżnia się bardzo wysoką odpornością na uderzenia, drgania i skręcenia, nie wykazują one też wrażliwości na kruchość odpuszczania. Dzięki tym wszystkim właściwościom jest wykorzystywana do produkcji wałów korbowych i turbin zarówno pojazdów naziemnych, jak i samolotów i maszyn górniczych. Wykonuje się też z nich wielkogabarytowe śruby i wkręty będące umieszczane w miejscach wyjątkowo narażonych na zniszczenie, oraz części pras.

Tym właśnie cechuje się ten gatunek stali chromowo-niklowo-molibdenowej – ogromną wytrzymałością uzyskiwaną poprzez hartowanie. Dlatego w wypadku wymiany tych akurat elementów silnika warto wiedzieć, jakiego materiału powinno się szukać.